Bekijk van 12'08 tot 20'15 : testje bij HB kinderen
Bekijk ook van 23'23 tot 25'25: afgeleid worden...
Maar ook nog even dit. Deze film gaat over hoogbegaafdheid. Ondertussen groeit de consensus in Vlaanderen dat we ons niet enkel op deze groep moeten richten. Natuurlijk is de nood bij hoogbegaafd en UHB (ultra hoogbegaafd) groot... maar tegelijkertijd leeft bij velen de idee dat ook die grotere groep van cognitief sterk functionerende kinderen nood hebben in het klassiek onderwijs aan extra uitdaging en zorg. Door de kennis hierover in scholen te verspreiden ontstaat een win win situatie voor alle betrokken partijen. Zie ook de visie van Project Talent. Daarom gaat deze film ook over CSF.
In het boek 'Ontwikkelen van cognitief talen' (2022) staat:
“Cognitief sterk functioneren is een bredere term die de cognitief begaafde kinderen omvat ongeacht hun prestaties, maar ook de sterk functionerende, ongeacht hun cognitieve aanleg.” (Verschueren et al. 2021).
Deze omschrijving probeert dus alle kinderen te omvatten die nood hebben aan uitdaging. (zie schema hieronder)
Er wordt dus steeds meer afgestapt van de idee dat kinderen getest moeten worden. Wel is er nood aan het signaleren van leerbehoeften bij kinderen (stimulerend signaleren). Dat betekent niet dat een IQ-test (Wechsler Intelligentie test vanaf 6 jarigen) soms interessant kan zijn. Maar zoals je in veel handboeken kan terugvinden is cognitief sterk functionerend niet alleen afhankelijk van IQ.
Maak jouw eigen website met JouwWeb