Waarom Bladbijters op Broebelschool?

Gepubliceerd op 3 oktober 2022 om 14:27

 

 

Waarom? 

KERNIDEE: Fair isn’t always equal (Wormeli)

 

BETEKENIS VOOR SCHOOL EN KINDEREN

- Erkenning op deze school van cognitief sterk functioneren. (CSF)

- Misverstanden demystificeren: geen genie…wel gewone kinderen die soms extra uitdaging nodig hebben.

Dat past binnen de visie van Broebelschool van brede basiszorgieder heeft zijn talent. 

- Kader geven aan kinderen zelf… vragen rond zichzelf beantwoord krijgen. 

 

+ Juiste tools meegeven om kinderen en jongeren hun plaats te laten vinden (zie DE TOOLBOX

 

OPMERKING: CSF zijn is geen stoornis!  

En dat wordt soms wel eens vergeten. 

Omdat sommige kinderen opstandig gedrag gaan vertonen uit verveling…

OF Sommige kinderen zijn snel afgeleid, omdat ‘alles’ hen interesseert…

OF sommige kinderen hebben een sterke wil en lijken altijd hun eigen zin te willen doen…

OF Sommigen worden snel boos, omdat heel gevoelig reageren op klank of geur…

 

Daarom dat we niet zomaar labels gaan plakken op kinderen. Wel is het zo dat er heel wat wetenschappelijke evidentie is dat we een goede greep kunnen krijgen op de leerbehoeften van kinderen via uitdagend signaleren. (zie uitdagend signaleren

 

Hoe passen de Bladbijters in BREDE BASISZORG

Dat betekent dat CSF werking een onderdeel is van brede basiszorg. Brede basiszorg betekent dat elk kind de nodige zorg krijgt zodat die in optimale omstandigheden tot leren kan komen. Voor CSF leerlingen betekent dat het volgende: 

 

- Cognitieve uitdaging: zowel in de klas als daarbuiten.  Zo is er contractwerk, krakboekjes, projectwerk en aangepast huiswerk. 

 

- psycho-educatie: is reeds aanwezig op de Broebelschool via fora, kringgesprek, kwaliteiten, faalplezier,…

Bij de bladbijters focussen we op vaak voorkomende zaken zoals fixed/growing mindset, executieve vaardigheden, in stapjes denken).

 

- Ontwikkelingsgelijken ontmoeten: ik ben niet de enige, we praten over over bepaalde uitdagingen, er kunnen vragen gesteld worden… (bijv. over het middelbaar of waarom heb ik zoveel vragen in mijn hoofd, enz...)