De PRATEN kaart
Dit is de kaart van het gesprek. Misschien wel een van de moeilijkste kaarten... maar tegelijkertijd ook een van de meest gebruikte kaarten op de Broebelschool. Vandaar de focus op rots en water, kringgesprekken. Daarom dat het welzijn van de meeste kinderen op de Broebelschool over het algemeen wel goed zit. Maar het is nooit perfect natuurlijk...
Doel van deze kaart is dat veel bladbijters vaak met vragen, gedachten en gevoelens zitten waar ze niet altijd woorden voor vinden. Dat kan leiden tot piekeren en het in zichzelf gekeerd zijn. Deze kaart moet hun uitnodigen om op zijn minst aan te geven wanneer hun hoofd vol zit met gedachten en dat op hun weegt.
Zowel ouders, leerkrachten en als zorg op school kan verschillende tools aanbrengen om emoties onder woorden te brengen. Hieronder een paar methodieken.
Prentenboeken
Prentenboeken gaan over allerlei thema's, die vaak ook zo in de bibliotheek staan ingedeeld. Een verhaal lezen kan een prima aanzet zijn om over gevoelens te praten. Dan begin je met een vraag: herken jij wat dit personage voelt? Of minder confronterend: wanneer het personage voor een keuze staat even ophouden en vragen: Wat zou jij doen?
Ander mogelijke vragen:
- Wat zou het personage anders moeten doen?
- Heb jij dit ook al meegemaakt?
- Kan jij een voorbeeld bedenken van een gelijkaardige situatie?
- Hoe denk je dat dit personage zich voelt?
Songs
Liedjes hebben die sterkte dat ze onmiddellijk om emoties werken. Zo kan je bepaalde muziek met bepaalde betekenis regelmatig eens opleggen tijdens een autorit. Wanneer dan de kinderen vragen welke muziek het is, is dit een leuke aanzet om het over emoties te hebben. Het heeft er bij mij toe geleid dat ik met mijn 5 jarig zoontje naar het optreden van Ed Sheeran ben gaan kijken. Tot vandaag praat hij daar nog over.
Zelf emoties delen
Kinderen leren natuurlijk heel veel door imitatie. Wanneer een ouder in staat is om over 'dingen te praten' dan zullen de kinderen dat overnemen. Dat praten hoeft heus niet onmiddellijk over problemen te gaan of te verwachten dat bepaalde zaken door dat praten opgelost gaan worden. Het is de competentie zelf van het leren praten dat centraal staat.
Veel ouders willen hun kinderen niet 'belasten' met hun problemen. Maar heel vaak bestaat het misverstand dat we andere mensen lastig vallen met onze problemen. Echter het delen van gedachten of emoties kan misschien juist helpen en het NIET PRATEN kan juist de bron zijn van veel meer verdriet. Vandaar deze kaart van leren praten.
Filosoferen met kinderen
Een van de meest onderschatte methodiek is de kunst van het vragen stellen. Elk lied, elke foto, elke belevenis, elk moment in je leven is een opportuniteit om te leren doordenken. Een van de grote misvattingen is de volgende:
Omdat bladbijters vaak doordenken zijn ze er ook goed in...
Dat is dus niet het geval. Het denken kan juist een valkuil zijn, wanneer je overal op doordenkt kan dat heel vermoeiend zijn. Helder leren nadenken kan je oefenen. Dat is de essentie waar FILOSOFEREN MET KINDEREN zo een interessante methodiek voor is. Je voelt al heel snel of kinderen 6 maanden training achter de rug hebben met FMKJ (filosoferen met kinderen en jongeren) of niet.
COMPETENTIES die kinderen verwerven door FMKJ:
- ze kunnen helder verwoorden: met welk argument zijn ze het eens/niet eens
- in staat zijn tot kritische vragen stellen
- in staat zijn tot doorvragen (hoe weet je dat? (epistemologie) Kan je daar een voorbeeld van geven? Wat als je die situatie omdraait...? Is dat dan voor iedereen zo?)
- redeneringen kunnen opbouwen zoals
- weten wat een dilemma is en hoe eruit te geraken
- besef dat out of the box denken bijzonder interessante kwaliteit is.
Out of the box denken: een krachtige kwaliteit
Maak jouw eigen website met JouwWeb