Excutieve Vaardigheden

Gepubliceerd op 17 juni 2023 om 22:08

Wat zijn excutieve functies? In de link hieronder vind je een filmpje waar het uitgelegd wordt. 

ChatGPT legt het zo uit: 

Executieve functies zijn als de 'directeur' van je hersenen. Ze helpen je plannen te maken, jezelf te organiseren en dingen gedaan te krijgen. Ze zijn als een team van vaardigheden die je nodig hebt om te slagen in school en in het leven.

Laten we eens kijken naar enkele van deze executieve functies:

  1. Werkgeheugen: Stel je voor dat je een mentaal notitieboekje hebt waarin je belangrijke informatie kunt opslaan en onthouden. Werkgeheugen helpt je om dingen te onthouden terwijl je aan een taak werkt, zoals de instructies van je leraar of de stappen van een probleem dat je moet oplossen.

  2. Inhibitie: Dit is als een innerlijke politieagent die je helpt om impulsen te beheersen. Het helpt je om na te denken voordat je iets doet of zegt. Bijvoorbeeld, als iemand je boos maakt, helpt inhibitie je om niet meteen terug te schreeuwen, maar in plaats daarvan na te denken over de beste manier om te reageren.

  3. Flexibiliteit: Stel je voor dat je een schakelaar in je hersenen hebt waarmee je kunt overschakelen naar verschillende taken of situaties. Flexibiliteit helpt je om van gedachten te veranderen, je aan te passen aan veranderingen en nieuwe manieren van denken uit te proberen.

  4. Planning en organisatie: Dit is als het maken van een stappenplan voordat je aan een project begint. Het helpt je om te bedenken wat je moet doen, in welke volgorde en hoeveel tijd je eraan moet besteden. Het is alsof je een routebeschrijving hebt voor succes!

  5. Taakinitiatie: Soms is het moeilijk om aan een taak te beginnen, vooral als het saai of overweldigend lijkt. Taakinitiatie helpt je om te starten zonder uitstelgedrag en de energie te vinden om aan de slag te gaan.

  6. Emotieregulatie: Emoties kunnen soms sterk worden, zoals boosheid, frustratie of verdriet. Emotieregulatie helpt je om je emoties te herkennen, begrijpen en beheersen, zodat ze je niet in de weg staan bij het nemen van goede beslissingen.

  7. Metacognitie: Dit is als het hebben van een supervisie over je eigen denken. Metacognitie helpt je om bewust te zijn van hoe je denkt, plant en problemen oplost. Het stelt je in staat om jezelf vragen te stellen, zoals "Doe ik dit op de beste manier?" of "Moet ik iets veranderen?".

Door deze executieve functies te ontwikkelen, kun je beter leren, problemen oplossen en succesvol zijn in veel verschillende aspecten van je leven. Ze zijn als gereedschappen die je kunt gebruiken om het beste uit jezelf te halen!

Einde chatGPT

Het metafoor van gereedschappen is goed gekozen en daaruit ontstond de idee van de toolbox of de gereedschappenmuur die steeds vaker op scholen gebruikt worden voor alle kinderen. 

Bij CSF kinderen ontstaat het fenomeen dat bij sommigen die executieve functies niet voldoende ontwikkelen en kan extra training zeer zinvol zijn. Vandaar dat er bij veel verrijkingsklassen (zo ook de bladbijters) aandacht aan besteed wordt. 

 

Executieve vaardigheden zijn die vaardigheden waarbij je die complexere hersenfuncties nodig hebt. Die zijn soms onderontwikkeld bij CSF leerlingen. Ook al is het brein volop in ontwikkeling en zijn kinderen zeker nog niet in staat om al die executieve vaardigheden al vlot te kunnen... toch kan het zinvol zijn om hieraan steeds te werken. 

 

bijv. thuis: kamer opruimen, zelf boekentas maken, valies maken op reis (heb ik alles mee), mijn agenda zelf lezen en volgen, spelletjes spelen en tegen mijn verlies kunnen,...

 

Op school proberen we daar ook mee aan de slag te gaan en sinds 2024 proberen we daar ook regelmatig met de leerlingen over te reflecteren door ze voor het rapport een vragenlijst mee te geven waarbij ze moeten inschatten op welk vlak ze denken gegroeid te zijn. Vaak een zinvolle oefening. 

 

Het beste resultaat is wanneer zowel thuis, in de klas als in de verrijkingsklas de jongeren met die executieve vaardigheden aan de slag gaan. Wanneer een kind bijvoorbeeld slordig is, dan helpt het wanneer zowel leerkracht als ouder tips geeft om een beetje orde te brengen, bekrachtigd wanneer de leerling iets ordelijk gedaan heeft en ook zelf hier een voorbeeldfunctie in heeft.