GROWTH en FIXED MINDSET

Gepubliceerd op 3 maart 2023 om 00:01

Met growth en fixed mindset zijn we dit jaar nog niet aan de slag gegaan. 

Vorig jaar hebben we het wel in de klas zelf geïntroduceerd en ook de leerkrachten hebben hier reeds basis tools van meegekregen. Ook mindset is een tool die niet alleen voor bladbijters, maar voor alle kinderen ingezet kan worden. Zeker voor kinderen met faalangst. 

 

Je vind er heel wat op internet bijv.

handige werkkaarten: https://platformmindset.nl/download-items/?v=796834e7a283

 

Korte uitleg: https://www.yvonnevandegraft.nl/de-9-jarige-met-een-groei-mindset-c-dweck/

 

Tips in de klas: https://www.klasse.be/73601/zelfvertrouwen-growth-mindset-fixed/

 

wetenschappelijker (niet op kinderen toegepast) https://www.nobco.nl/files/migratie/documents/2017-06/growth-mindset-versus-fixed-mindset-hoe-verloopt-de-relatie-tussen-mindset-en-doelen-behalen.pdf

 

Het nadeel van het succes is dat door vele populaire literatuur over mindset men dit nogal zwart wit (optimist/positief/growth vs pessimist/negatief/fixed) gaat zetten. Zeker wanneer teveel nadruk gelegd wordt op positief denken en kinderen hierin GELABELD worden als die heeft een fixed of growth mindset. Men moet dan in het achterhoofd houden dat we allemaal gebieden hebben waarop we meer fixed of juist meer growth gaan denken. 

 

ANALYSETOOL!

Wij proberen hiermee dan ook aan de slag te gaan om iemand erop te duiden dat die op dat moment fixed aan het denken is of niet. Het is dus een tijdelijk iets waar je aan kan werken en geen onderdeel van je persoonlijkheid. Daar is ook wetenschappelijke evidentie rond. Een beetje verder geef ik mee hoe we daarmee aan de slag gaan bij Bladbijters. 

 

kaartje van growth en fixed mindset

De growie en fixie idee is iets dat voortdurend aandacht nodig heeft, omdat dit soort denken zo vluchtig is. Er zijn 3 concrete manieren waarop we daarop inspelen. 

1. Bij opdrachten: 

Vaak komt de reactie bij een grotere opdracht die nogal uitdagend is: gezucht, de idee dat gaat niet lukken. Of je krijgt juist over enthousiaste reacties: ik ga Spaans leren op 2 weken. In beide reacties is het belangrijk om de opdracht goed te kaderen en de verwachtingen te kaderen. WAAROM deze opdracht doen en wat gaan we eruit leren. (zie ook de tool BLOOM)

2. Terloops dagdagelijks handelen: 

Wanneer je iemand vraagt om een oefeningetje te doen of zelfs terloops dat een kleuter zijn jasje moet dichtdoen krijg je regelmatig de reactie: IK KAN DAT NIET. Dat is een interessant leermoment waarop je de kinderen kan wijzen op hun fixed mindset daarin. Dan reageer ikzelf vaak: dat kan je NOG niet. 

3. Bij het analyseren: 

Labels zijn niet goed als ze kinderen vastzetten in een bepaald kotteke. En heel wat ouders van hoogbegaafde kinderen hebben het dan ook vaak lastig met labels die op hun kinderen geplakt worden. Echter wanneer je een label als een tip gaat zien dan kan dat je helpen om een kind te laten groeien, als een soort aanwijzing.

Bijvoorbeeld iemand kan heel goed zijn in wiskunde en daar dan ook veel zelfvertrouwen in hebben. Vaak zal op op dat vlak het kind dan een grotere growth mindset bij hebben,  waarbij het kind makkelijk een uitdaging aandurft. 

Maar wanneer iemand niet goed is in bijvoorbeeld piano spelen, dan zal die sneller een fixed mindset ontwikkelen. Dat lukt niet. Ik ga dat nooit kunnen. Misschien gaat dat kind zichzelf zelfs labels opplakken en zeggen ik ben niet muzikaal. 

Het is dus interessant om vast te stellen op welke vlakken je kind met een vaste mindset zit en waar met een growth mindset. Wil je faalangst aanpakken dan kan je beter beginnen met iets waar dat kind een meer growth mindset over heeft. 

 

4. Focus op proces versus focus op resultaat. 

Vanuit het jeugdwerk ben ikzelf het altijd gewoon geweest van te letten op het proces. De manier waarop gespeeld wordt, de manier waarop men naar een resultaat werkt, de manier waarop men met elkaar omgaat is minstens even belangrijk als het resultaat.

 

Wanneer het proces goed zit dan kan je het proces herhalen. 

Wanneer er iets fout zit in het resultaat dan kan je bij een positief proces een stap terug zetten en terugkijken naar waar het fout zou kunnen gelopen zijn. 

 

Tot slot. 

Nog even herhalen dat je vaak de leerkuil, mindset, in stappen denken, hulp vragen allemaal door elkaar gegooid worden. Veel van deze tools hebben dan ook raakvlakken en zelfs overlappingen. Toch heeft elk tool zijn eigen effect. De kunst is dan ook om als ouder, leerkracht, zorgkracht de verschillende tools te kennen en die er telkens uit te halen die op dat moment het meest nodig. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb