DE LEERKUIL EN ZONE VAN NAASTE ONTWIKKELING

Gepubliceerd op 17 oktober 2022 om 00:01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaartje van de leerkuil

De leerkuil hangt al maanden op in het Zedenleerklasje (die nu al 2 maand als bladbijtersklas) gebruikt wordt. 

Ook deze is een veel gebruikte kaart bij de bladbijters. 

 

Waarom is de leerkuil zo cruciaal?

Je leert het meest wanneer je iets nog niet kan. Alle begin is moeilijk, wordt wel eens gezegd. Wanneer je iets nog niet kan moet je eerst leren hoe het moet, dan moet je oefenen en blijven oefenen. Dit wordt hierboven voorgesteld door de leerkuil. 

bijv. Je kan nog geen vlinder vouwen. Eerst toont iemand je voor hoe je moet papier moet plooien. Dan welke plooien je na elkaar moet doen. Een tweede keer probeer je het zelf te doen, zonder dat iemand het je voor toont. De eerste plooi weet je nog dus het gaat vlot. Maar dan die ene plooi weet je plots niet meer. Dus moet je nog even hulp vragen. Op dat moment zit je in een interessant leerkuil want je kan het even niet, of je hebt het fout gedaan.

De kans is groot als iemand je het dan een tweede keer uitlegt, dat je die specifieke fout NOOIT meer zal maken. Wanneer je door een leerkuil gaat, dan heb je echt iets geleerd. Kinderen in het lager onderwijs gaan dagelijks door die leerkuil... normaalgezien. 

 

 

BLADBIJTERS VLIEGEN OVER DE LEERKUIL

Echter de theorie zegt dat Bladbijters in het onderwijs veel te weinig door die leerkuil gaan, maar er overheen vliegen. De stapjes zijn zodanig makkelijk dat de leerkuilen maar kleine kuiltjes zijn waar ze overheen springen. Soms met als gevolg dat ze eigenlijk niet leren wat ze hadden moeten leren en dat er zelfs gaten ontstaan in hun kennis. 

Maar nog veel schadelijker kan zijn dat ze eigenlijk niet leren leren. Dat ze nooit hebben leren doorzetten of leren oefenen om iets geleerd te krijgen. 

Vandaar dat we zowel in de klas als bij de bladbijters ze voor uitdagender oefeningen proberen te stellen. Zodat ook de bladbijters leren om eens door te zetten. Dat ze ook leren wat het is om door een leerkuil te gaan. 

Vygotsky gaf aan dat elke leerling oefeningen op maat moet krijgen waarbij ze in een leerzone zitten. Niet te moeilijk (anders is er paniek, maar ook niet te makkelijk want dan slaat verveling toe) .

 

Daarom dat differentiëren zo belangrijk is. 

 

Sommige speelgoed is zo interessant ontworpen dat ze kinderen van verschillende cognitieve capaciteiten kan boeien en leent zich tot differentiëren. Lego is er zo eentje van.