Signaleren bij kleuters

Gepubliceerd op 8 juni 2023 om 00:12

Wat is signaleren? EN Waarom signaleren bij kleuters?

CSFL’s zijn leerlingen die heel sterk cognitief zijn, dit kan op verbaal gebied zijn, op inzichtelijk vlak zijn of beide. Maar het kunnen ook leerlingen zijn die zeer gemotiveerd zijn en hard werken en daarom cognitief sterk functioneren. Het kunnen ook leerlingen zijn die cognitief sterk potentieel hebben, maar niet cognitief presteren in de klas. (moeilijkste groep om te signaleren).

 

Al deze lln willen we ondersteunen via de extra hulp. Ze hebben noden. Deze lln hebben vaak een ontwikkelingsvoorsprong.

 

Cognitieve knipperlichten (leerkenmerken): snel van begrip, leert met minimale instructie, heeft uitstekend geheugen, gebruikt meer strategieën bij probleemoplossend denken, kan complexe ideeën begrijpen; kan abstract denken.

 

Zijnskenmerken kunnen een indicatie zijn maar we moeten steeds opletten omdat er ook kinderen zijn die deze zijnskenmerken kunnen hebben die NIET CSF zijn. Bij hooggevoelig zijn, onrustig, nieuwsgierig, betweterig, onderpresteren is het daarom steeds interessant om op langere termijn te observeren en ook CSF uit te sluiten of niet.

 

Hoe bepalen we of een lln in aanmerking komt om bladbijter te worden ?

Er wordt op de knipperlichten gelet gedurende de hele schoolloopbaan. Dit gebeurt tijdens de dagdagelijkse oefeningen (LVS toetsen, doortoetsen, rekenen, mondiger dan gemiddeld, rijke woordenschat, heel snel opnemen leerstof, inzicht, gedetailleerde kindertekeningen), maar ook via observaties (vrije momenten, forum, mos klassen). Daarnaast wordt er ook steeds meer ingezet op uitdagend signaleren, waarbij uitdagende aanbod wordt geboden om te zien hoe kinderen en jongeren daarmee omgaan.

 

UITDAGEND SIGNALEREN

- LVS testen van een jaar hoger doen

- Pretesten (een test doen zonder de les gegeven te hebben)

- KRAKBOEKJES

- Uitdagend project doen

- ...

 

PRAKTISCH

De deelname tot de groep bladbijter wordt steeds in overleg met de ouders, de klasleerkracht, begeleider Jo, coördinator Nathalie en zorgcoördinator Nico bepaald.

Hierin is cruciaal dat een helder protocol voorop staat die zowel voor ouders, kinderen, leerkrachten duidelijk is. Hierin moeten we steeds alert zijn om bepaalde bias zoveel mogelijk te elimineren (meisjes, anderstaligen, moeilijke thuissituatie).

 

Praktisch

Af en toe bezoek van Jo of Nico in de klas voor paar oefeningen te doen rond uitdagend signaleren.

Maar ook observaties juffen en ouders zijn cruciaal. AF en toe overleg en observatie op de speelplaats. AF en toe bespreken op schoolteam. Er zijn ook 5 vergaderingen Bladbijters per jaar tussen zorg en bladbijters.

Maak jouw eigen website met JouwWeb