DIFFERENTIATIE IN DE KLAS
-
Compacten EN verrijken.
Om deze werking mogelijk te maken is 1 component onontbeerlijk, nl. compacten !
Compacten is tijd vrijmaken tijdens de reguliere lessen (weekrooster) door lln minder oefeningen te laten maken o.a., zodat zijn de tijd hebben om aan de bladbijterlessen te kunnen deelnemen. Dit vergt wat organisatietalent, maar is absoluut noodzakelijk om deze groep lln de kans te geven om aan andere taken te kunnen werken. Ook binnen de klas komt hierdoor ruimte vrij om taken uit te voeren die moeilijker, dieper/breder, uitdagender zijn. De leerkracht waakt dat het compacten niet hoeft te leiden tot weglaten van doelen, maar eerder zorgt om sneller door de doelen te kunnen gaan.
Technieken die makkelijker te implementeren zijn:
-
makkelijker oefening overslaan (of beperken tot 1) en onmiddellijk vervangen door de moeilijker versies.
-
Pretesten en de leerling belonen met niet te hoeven volgen als die test goed genoeg is. (moet niet perfect zijn, maar gewoon gemiddelde score)
-
Weglaten van instructie
-
Weglaten van herhaling van dezelfde soort oefeningen
-
Varieren van methodiek van zelfde leerstof
Moeilijker te implementeren maar voor bepaalde leerstof succesvol:
-
Versneld en compact een volledig geheel geven van de leerstof (maaltafels) en dan loslaten.
-
Verbreden: de leerling autonoom laten werken om bepaalde leerstof uit te breiden met materiaal die niet in het leerplan van de andere leerlingen vervat zit.
Maak jouw eigen website met JouwWeb