Mei 2022

Gepubliceerd op 19 juni 2023 om 01:09

We zijn aan het einde van het jaar. Dus we gaan nog een keer voor een laatste grote opdracht. 

 

Stap 1: We spelen een paar gezelschapsspelletjes. En we spelen het spel Arco globo: een verhaaltje maken in standbeelden. 

Waarom? Wel om er een beetje in te komen. 

Wel omdat de opdracht wordt: verzin een gezelschapsspel en en maak een bijbehorende film.  

 

Maar vooraleer we aan de slag kunnen gaan moeten we eerst op  zoek naar een tof thema. 

Dat doen we door een mindmap te maken... maar niet zomaar eentje. We gaan die een beetje uitdiepen, 

zodat we beter vat krijgen op hoe we onze kennis over ons thema interessant voor onszelf kunnen maken. 

(we gebruiken hiervoor de taxonomie van Bloom) - later gaan we die ook nog gebruiken om uit te zoeken, 

wat hebben we nu eigenlijk bijgeleerd?

 

Stap 2: De mindmap maken. (week van 18 april - deadline 25 april) 

(met inspiratie van De Kleine Icarus) 

1. Je denkt even na. Waar zou jij graag iets meer over weten. Wat vind je leuk en interessant?

Schrijf dat op in het midden van je mindmap. 

 

2.  Roze bol: herinneren. Schrijf in het roze vierkantje wat  je over je onderwerp weet. Of informatie dat je erover opgezocht hebt. 

bijv. Welke bedreigde diersoorten ken je. 

 

3. De rode bol: begrijpen. Schrijf in dit vierkant wat je kan verklaren rond jouw onderwerp. Dat kan zijn de betekenis of een verklaring. 

bijv. Wat betekent precies bedreigde diersoort?

 

4. De oranje bol is: toepassen: Met de kennis die je opgedaan hebt over je onderwerp, probeer je dat nu op iets nieuws toe te passen?

bijv. Welke diersoort zou er in de toekomst nog bedreigd kunnen worden?

Antwoord: de honingbij en vooral de hommel. 

Zou de mens ook een bedreigde diersoort kunnen worden?

 

5. De gele bol is analyseren: Hier probeer kritische vragen te stellen over je onderwerp, waardoor je dieper in het onderwerp graaft. 

bijv. Welke oorzaak heeft de mens te maken met het bedreigd zijn van bepaalde diersoorten?

 

6. De groene bol is dan evalueren: Hierbij ga je na met wat je nu weet of een nieuw voorbeeld erbij hoort of niet?

bijv. Is er iets in jouw leven, waardoor je een mee gezorgd hebt voor het  veroorzaken van bedreigde diersoorten?

 

7. De blauwe bol is dan creëren. Met de nodig kennis die je opgedaan hebt, probeer je nu iets nieuws te ontwerpen. 

Bijv. Een bijenkorf ontwikkelen

(voor wie meer uitleg wil zie helemaal onderaan)

 

Stap 3: (week van 25 April) 

We leggen het onderwerp vast tijdens het bladbijtersmoment. 

Je denkt na over waar jij het liefst aan wil werken dat bij het onderwerp past. 

Je kan alvast ook daar dan over brainstormen.

 

Voor de film: wat zou een leuk verhaal zijn bij het onderwerp: verzin begin, midden en einde. 

TIP: omdat fictie film moeilijk is en veel werk is, kan het een heel leuk idee zijn om verhaal te vertellen op muziek

(denk terug aan wat jullie voor de vakantie hebben gedaan met liedjes... er zit veel inhoud in liedjes...)

Voor het spel: welk spel dat je kent en kan je aanpassen zou goed passen bij het onderwerp?

 

Stap 4: (begin mei)

Samen tot een idee komen die je allemaal ziet zitten. Staar je nog niet blind op de details maar kom overeen over de grote lijnen. 

FILM: Vind je het verhaal leuk. Is het niet te ingewikkeld? Is het allemaal filmbaar?

Praktisch al een beetje uitwerken: hoeveel scenes heb je nodig. Hoeveel personages. Wie werkt wat verder uit?

 

GEZELSCHAPSPEL: Komen jullie overeen met welk spel je als voorbeeld wil nemen? Is het na te maken?

Praktisch al een beetje uitwerken: wat moet er allemaal gemaakt worden (kaartjes, spelbord)? Welke inhoud moet er bij het spel verzonnen worden? Wie werkt wat verder uit?

 

Belangrijke TIP hieronder: probeer op elkaars ideeën door te werken en zeg niet te veel neen, maar denk vooral JA. 

Op 16 Mei bekijken we waar we staan met alles. Deadline van 25 mei proberen aan te houden. 

Probeer misschien ook tussendoor te vragen of er momenten zijn dat je eraan mag werken. 

 

Het gezelschap spelen met alle bladbijters (ook 1ste en 2e). 

WAAROP LETTEN

0. Is er een speluitleg?

1. Zijn alle spulletjes aanwezig om het spel te spelen?

2. Heeft het spel een naam?

3. Is het spel ingekleed in de thema's?

4. Is het spel getest en aangepast? Zijn er variaties?

5. Zijn de weetjes die je in het begin moest opzoeken erin verwerkt?

 

VERNIEUWDE TAXONOMIE VAN BLOOM

Hieronder is nog veel meer uitgelegd over welke denkniveau's we spreken bij de vernieuwde taxonomie van Bloom. 

Het is niet meer, maar ook niet minder dan een categorisatie van denkprocessen. 

Hoe helpt ons dat bij de bladbijters? 

Wel: vaak is het enkel herinneren of begrijpen niet genoeg om bij te leren. Een bladbijter vindt het pas interessant als er meer uitdagender vragen worden gesteld, waarbij ze moeten gaan analyseren en toepassen. 

Nog uitdagender wordt het als je moet gaan evalueren of iets nieuws gaan creëren met de opgedane kennis. 

 

Dergelijke evolutie in oefeningen maken kan je al zien in de kleuterklas. Waarbij kinderen niet alleen leren welke kleuren de verf heeft en ze die moeten benoemen. Maar dan blijk je die kleuren ook nog eens te kunnen mengen om tot nieuwe kleuren te komen (toepassen). Dan ga je met die verf aan de slag en ga je nadenken over welke kleuren passen bij welke dingen of vind ik leuk om erbij te laten horen (analyseren en vergelijken). Om tot slot op nieuwe manieren kleuren te proberen maken: met krijtjes, kan je kleuren met gras of stenen? (creëren). 

 

Conclusie: Een leerkracht, maar ook een ouder of zelfs een leerling zelf kan aan de hand van deze taxonomie gaan analyseren wat die bijgeleerd heeft. En hoe uitdagend een oefening nu eigenlijk geweest is. Op welk vlak heeft die zijn denken getraind?