1. Verslag de leerkuil.
De afgelopen weken moesten de leerlingen onthouden wanneer ze een keer door een leerkuil gingen. Nu is het moment gekomen om daarover te vertellen of ze leerkuilen tegen zijn gekomen. Ze mochten dat ook opschrijven in hun schriftje. Bij de jongere kinderen mochten ze het gewoon onthouden.
2. Lego spel
We krijgen een 2e tool voor onze toolbox.
HET VRAAGTEKEN.
We spelen het legospel om te ontdekken hoe belangrijk het is om hulp te vragen aan elkaar. Het is een van die valkuilen die sommige bladbijters hebben. Wanneer ze vastlopen geven ze soms op of proberen ze zelfs tot in de treure het zelf op te lossen.
De leerlingen krijgen de opdracht in de komende week keer hulp te vragen en dat te onthouden. Dan moeten ze volgende week een voorbeeld geven wanneer ze hulp gevraagd hebben.
3. DE BLADBIJTER CHALLENGE (van 3e tot 6e leerjaar)
We maken een stand van zaken op van hoever de challenge aan het lopen is. Binnenkort is het vakantie en daarna zal het snel december zijn.
We checken hiermee in hoeverre de bladbijters slagen om een planning te maken en op te volgen.
We checken of ze in stappen denken en in hoeverre deze stappen realistisch zijn.
We testen adaptatie door hun vermogen tot bijsturen als hun vooropgestelde doel te zwaar zou blijken.
We checken ook of er doorzettingsvermogen is en of ze rapporteren wanneer de motivatie verdwijnt.
Deze zaken zijn allemaal onderdeel van executieve functies.
Maak jouw eigen website met JouwWeb